יום ראשון, 21 באוקטובר 2012

שיש - משטחי שיש לריצוף חוץ



מאז ועד היום: על הפופולאריות של משטחי שיש


ריצוף שיש
מרומא ועד אתונה, בארמונות וביצירות אומנות גם יחד - שיש נחשב מאז ומתמיד לאחד מחומרי הבנייה והעיצוב האיכותיים ביותר הקיימים. כיום, השימוש בו נעשה באינספור בתים, ולמטרות שונות בתכלית. אז מה יש באבן הגיר הזו שהופך אותה לכה פופולארית?

מהו שיש?

ישנם סוגים שונים של משטחי שיש, אך עם מכנה משותף אחד לכולם: בכל המקרים, מדובר הוא באבן גיר אשר עברה תהליך של התמרה, בין אם עקב חימום ובין אם עקב לחץ שמקורו במעמקי כדור הארץ. התוצאה היא סלע גבישי, שמקורו בעיקר במינרלים דוגמת קלצמיט, דולומיט ואחרים.בישראל, השימוש במונח "שיש" נעשה לרוב על מנת לתאר סלעים מלוטשים, לרבות אבן גיר או גרניט. ניתן למצוא בישראל מספר מחצבות שיש, חלק ניכר מהן באזור מכתש רמון.

על שימושי השיש השונים

כאמור, שיש שימש כפריט עיצובי עוד מימי ההיסטוריה הראשונים, שעה שגדולי הפסלים והאמנים נעזרו בו ליצירותיהם. כיום, השיש נועד לקחת חלק מהותי בבתים רבים, בין אם נעזרים בו לחיפוי רצפות, משטחי עבודה, מקלחות או אפילו כחומר ממנו מיוצרים כלים שונים לבית. גם בתעשיה נעזרים בשיש, לרוב כחלק מחומרי בטון או אספלט.

מטבע הדברים, הרי שברוב המקרים יהיו אלה אבנים אשר עברו תהליכי עיבוד וליטוש, עד אשר הגיעו, בתצורתם הסופית, אל הלקוח. ואגב, תהליכים אלה בדיוק הם שמקנים לשיש את הברק, שמהווה אחד מסימני הזיהוי המובהקים ביותר שלו.

יתרונות השיש

ריצוף אלוני
לא קשה למנות את הסיבות שהופכות את השיש לאהוב כל כך. ראשית, ניתן לציין את מגוון העיצובים והגוונים הניתנים לבחירה. למעשה, משטחי השיש יכולים ללבוש כל צורה שהיא, בהתאם למטרותיהם הייעודיות. גם המחיר ראוי לציון: כיום, אפשר להשיג  ריצוף שיש איכותי במחיר שווה לכל נפש, בייחוד ביחס לאלטרנטיבות.


למידע נוסף גלשו לאתר שיש אלוני