יום ראשון, 21 באוקטובר 2012

טרצו - ריצוף מעורר נוסטלגיה


מאיטליה באהבה: טרצו ויתרונותיו

ריצוף תראצו דירה לדוגמה
ייתכן שאתם מכירים אותם בשמם העממי. סביר להניח גם שהבית שלכם מכיל לא מעט משטחים מחומר זה. אין זה מקרה: אריחי טרצו (ידוע גם בתור "בלאטות"), נחשבו מאז ומתמיד לחלק מהותי בעיצוב הפנים של בתים רבים. גם אם כיום נמצאים הם תחת תחרות כבדה מול חומרים איכותיים לא פחות, עדיין נעשה ביקוש רב למשטחי הטרצו השונים.
מהו בכלל הטרצו? מהם שימושיו? ומדוע רצוי להשתמש בו? על כך במאמר.

על טראצו

מקור המונח "טראצו" הוא בעיירה האיטלקית בעלת אותו השם, בה, קרוב לוודאי, החלו ביצירת תערובות מסוגים שונים. משמעות זו נשמרה עד היום בתיאור הטרצו: ברמה הכללית, מדובר בתערובת אשר מקורה בחומרי האדמה. לרוב, יהיו מוצרי טרצו השונים עשויים מבטון לבן, חצץ וכן חומרים אחרים. במידה רבה, שימוש דומה במונח מתייחס לטכנולוגיית ייצור, אשר התוצאות שלה הן אריחי ריצוף, משטחים, מדרגות, שולחנות וכן הלאה.
הליך ייצור הטרצו כולל מספר שלבים עיקריים, ביניהם יציקת התערובת והתקשותה, שיוף חלקו העליון של האריח והעיצוב הסופי שלו. בישראל, נעשה הדבר באמצעות מצע נקי של חול, וכן שכבה של טיט אשר מטרתה העיקרית היא ליישר את האריח, עד לתצורתו הרצויה.

טראצו בישראל

ריצוף משולב עם רהיטים בסגנון פרובנס
באופן מסורתי, זכה הטרצו להצלחה רבתי בישראל. מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת, ולמשך כשבעה עשורים, שלט הוא ביד רמה בחתום ריצוף הפנים. במרוצת השנים, כאשר הישראלים החלו לגלות את אריחי הקרמיקה, למשל, ירד מעט השימוש בטרצו. עם זאת, מאז תחילת שנות ה-2000 החל לגבור שוב הביקוש לטרצו. כיום, מעבר למגזר הפרטי, ניתן למצוא אותו במוסדות ציבוריים רבים, ביניהם בתי ספר, אולמות תצוגה, מוזיאונים ועוד.

יתרונות הטרצו

בראש ובראשונה, משטחי ריצוף טרצו מבוקשים עקב המחיר הנוח שלהם, בעיקר על רקע כמה מהאפשרויות האחרות הקיימות כיום בשוק העיצוב. מעבר לכך, מאופיין התוצר הסופי בעמידות גבוהה ביותר, בעיקר בכל הנוגע לשברים, כך שביכולתו להחזיק מעמד שנים רבות. בנוסף, תחזוקת משטחי הטרצו נחשבת לנוחה באופן יחסי.

הטרצו מאופיין במראה "נייטרלי" באופן יחסי, דבר אשר הופך את התאמתו לבית לפשוטה ביותר. העובדה כי הוא עומד בפני תנאי מזג אוויר מגוונים הופכת אותו לשימושי ביותר גם בחצרות, גינות ומקומות פתוחים אחרים